onsdag 10 juli 2013

Recension: Seche Base

Jag fick ett önskemål i ett tidigare inlägg om att recensera underlacket Seche Base som jag använder och nyss köpte ett nytt. Självklart kan jag göra det!

Tidigare har jag använt baslack från både Depend och Mavala, men upplevt att båda de märkena chippar och ger tipwear fortare än vad man kan förvänta sig av sitt baslack. Jag var inte nöjd med det utan beslöt mig för att testa något nytt, och då föll valet ganska naturligt på Seche Base. Fördelen som jag upplevde med Mavala var att det torkade fort och var väldigt tunt på nageln så att man inte stördes av eventuellt många lager lack. 

Seche Base är baslacket som hör till samma märke/serie som det omåttligt populära topplacket Seche Vite som jag också använder. Jag har en teori om att eftersom de kommer från samma märke så har ed samma formula och binder bra till varandra, vilket i så fall betyder att lacket skulle sitta bättre. Nu et inte jag huruvida detta faktiskt stämmer eller om det bara är en upplevelse jag har/vill ha eftersom jag använder lacket... 

En flaska kostar 89 kr om man köper i butik i Sverige, om man istället beställer från tex. USA kan man få det betydligt billigare. Själva lacket är vitt, och skall utöver funktionen som baslack fungera som Ridge Filler. Nu har inte jag några problem med fåriga naglar, eller så störs jag iallafall inte av det, så just Ridge Filler-delen känner jag inte att jag kan uttala mig så mycket om. 

När man just öppnat flaskan är lacket lättflytande och glider på väldigt lätt. Tyvärr så Seche Base lider lite grann av samma problem som som SV, att det blir tjockt när man närmar sig botten på flaskan. Det råder man bot på ed en dos tålamod och en dos Seche Restore, då kan man använda flaskan till slutet. 

Överlag är jag väldigt nöjd med Seche Base som baslack, jag tycker att det hindrar tip wear, ger ett bra skydd mot missfärgningar och är lätt att måla med. Dessutom ser jag faktiskt en fördel i att lacket är vitt i basen, det ger lite mer opacitet åt lacket man målar med ovanpå. Holo-lack är inte lätta att måla på, men så är det ju på de flesta baslack. Jag skulle nog säga att skyddet mot missfärgningar är bättre med Base än med andra baslack jag har testat. 

Jag skulle rekommendera att ni testar Seche Base om ni inte gjort det, speciellt om ni använder Seche Vite. Har ni testat och vad är era erfarenheter i så fall?  


8 kommentarer:

  1. Har inte testat detta, men det låter intressant. Har det någon vårdande effekt på naglarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte att det har någon vårdande effekt likt essies baslack. Inte vad som står på flaskan iaf, testa att läsa på deras hemsida! Jag är väldigt nöjd med detta, testa du med!

      Radera
  2. Seche Base är det enda baslacket jag använder sedan 1½ år tillbaka. Jag gillar formulan och det faktum att det är en ridgefiller. (Jag har kantiga naglar)
    Dessutom gillar jag att det rent visuellt tar bort missfärgningar, för mig som rökare är det oumbärligt för att kunna bära ljusare lack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig! Jag har verkligen vant mig vid den vita formulan och älskar den! Kul att du också gillar!

      Radera
  3. Känns som att jag får ge min flaska en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Vad tyckte du var problemet med lacket?

      Radera
    2. Lackningarna torkade aldrig, trots Seche. Efter 2 timmar fortfarande blött. Övriga baslack Max 30 min.

      Radera
    3. Konstigt, har aldrig upplevt något liknande! Jag älskar mitt Base :)

      Radera